Navštivte nás na FACEBOOKu

Elektrická IVECO DAILY poprvé v ČR

V rámci uvedení na trh nové generace IVECO Daily dne 4.11.2009 na polygonu u Příbrami došlo také k premiérovému předvedení elektrické Daily v České republice. IVECO Daily Electric jednu z možných cest budoucnosti městské dopravy. Poskytuje stejnou přepravní produktivitu a flexibilitu jako IVECO Daily – ale bez emisí. Umožnuje lépe hospodařit s energií opětovným využitím energie z brždění v městském provozu. Má minimální spotřebu energie při zastavení vozidla. Je ideální pro jízdy na krátké vzdálenosti a doručovatelskou službu. Zásluhou nulových emisí a absence hluku může zajišťovat dopravu osob a zásobování v centrech metropolí a v místech s omezenou automobilovou dopravou - tedy v místech, kterých stále přibývá.

Furgony řady 35S Electric mají nosnost přes 1000 kg, furgony řady 50C Electric přes 2200 kg. Jejich přepravní objem je k dispozici od 7 do 17 kubických metrů. Podvozky v řadách 35S Electric mají nosnost přes 1400 kg, v řadě 50C Electric s nosností 2600 až 2958 kg. U modelů s delším rozvorem lze optimalizovat dojezd vzhledem k nosnosti vozidla přídavnou baterií. Kombinovaná nákladní přeprava 5 až 9 osob s nákladem jsou další částí nabídky ryze elektrické Daily. Verze minibusu přepraví 19 cestujících.

Všechny modely mají trakční třífázový asynchronní motor umístěný ve středu vozidla s reduktorem 30 kW nominální a maximální 60 kW pro modely 35S a výkon motoru nominální 40kW a maximální 80 kW pro modely 50C. Napětí nominální je 278 V. Pohon standardní zadní nápravy kloubovým hřídelem. Motor také zajištuje funkci generátoru při rekuperačním brždění. Výkon motoru je optimalizován na dynamický městský provoz naloženého vozu a je na úrovni nejlepších vozidel tohoto typu.

Využívá dokonale žebřinového standardního rámu IVECO Daily pro umístění všech komponentů pod rovinu podlahy. Dvě bateriové jednotky jsou standard, umístěné před a za přední nápravou. Další baterie je na zadním převisu jako v případě předváděcího vozidla, čtvrtá baterie může být mezi rozvorem 3950mm a větším pro model 50C.
V původním motorovém prostoru jsou umístěny pomocné systémy, tedy nabíječky, pumpa chlazení motoru a invertoru s chladičem v původní poloze, elektropumpa servořízení 270V, vakuové pumpy brzd 12V, palubní baterie 12V a její měnič, pojistkové a rozvodné skříňky. Chlazení motoru má malý výkon.

IVECO Daily Electric je vybavena trakčními bateriemi značky Zebra Z5, speciálně vyvinuté pro stálé vysoké výkony trakce elektrických vozidel. Jsou vybaveny niklovými elektrodami v keramické struktuře s tuhým elektrolytem solí chloridu hliníku (NaAlCl4) a negativní elektrody z taveného sodíku. Kladná elektroda je tvořena rozpuštěným niklem ve vybitém stavu a nikl chloridem v nabitém stavu. Baterie pracují na teplotní hladině 260 stupně C a toto znamená, že nejsou citlivé na vnější teploty. Každá baterie má svou řídící a autodiagnostickou jednotku, která hlídá provozní parametry a také černou skříňku, která ukládá provozní data také pro záruku. Baterie jsou 100% recyklovatelné, nevytváří žádné plyny a nevyžadují žádnou údržbu. Náklady na likvidaci jsou již zahrnuty v pořizovací ceně. Uživatel může koupit vozidlo také „bez baterií“ s tím, že platí kilometrový poplatek za plnou disponibilitu baterií.

Ovládání je je komfortní odpovídající automatické převodovce s dvoupedálovým ovládáním. Směr jízdy se volí pákou na přístrojové desce. Přepínačem výkonového/ ekonomického režimu řidič upravuje strategii řídícího počítače pro dynamiku jizdy a dojezd vozidla. Rychlost vozidla je ovládána elektronickým pedálem akcelerátoru přes datovou sběrnici CAN na řídící jednotku měniče trakčního motoru. Při uvolnění pedálu plynu se zapíná režim odlehčovacího brždění, při počátečním kroku brzdového pedálu se zdvojnásobuje brzdný výkon generátoru a současně se hydraulicky ovládá klasický okruh kotoučových brzd s podtlakovým posilovačem a ABS. Pomocné systémy vozidla mají ekonomický mód v režimu zastavení vozidla.

Systém palubních nabíječek zvyšuje autonomii vozidla, lze připojit kdekoli na standardní pětikolíkovou evropskou zásuvku 3x32A/400V. Snadné nabíjení do 8 hodin. Příklad spotřeby proudu předváděcího modelu 48 kWh / 100 km s plným nákladem pro rozvoz.

Předpokládaná životnost vozidla 10 let. Životnost baterií 1000 cyklů (1 cyklus = plné vybití, ½ cyklu = 50% vybití). Údržba brzd jako naftová verze, výměna oleje reduktoru po 20000 km.
Výkony: Maximální rychlost 70 km/h s omezovačem. Stoupavost 16%.

Souhrnné přednosti:

- Nulové plynné emise.
- Malá hlučnost.
- Snížení spotřeby energie rekuperací bržděním.
- Komforní ovládání.
- Vysoká nosnost a užitečný objem (srovnatelná s CNG).
- Unifikace podvozku a karosérie s vozidly se spalovacím motorem.
- Jednoduchost pohonu s minimální údržbou.
- Zralá technika elektrické trakce.
- Historicky ověřená technika baterií.
- Jednoduchost nabíjení.


Datum: 5. 11. 2009 Autor: FARID COMERCIA s.r.o.


Obsah složky - Elektricka IVECO Daily

Zvětšit


LL-C certifikace 9001:20082014 © FARID COMERCIA s.r.o., Hradišťská 167, 294 02 Kněžmost. Všechna práva vyhrazena.