Navštivte nás na FACEBOOKu

Nový pětiletý plán IVECO od roku 2010

Odbyt užitkových vozidel nad 3,5 tuny celkové hmotnosti se v západní Evropě do roku 2014 vrátí téměř na úroveň "předkrizového" roku 2008, ale nedosáhne rekordních hodnot roku 2007. V zemích východní Evropy bude oživování pomalejší, takže lze v pětiletém horizontu očekávat návrat jen na čísla zhruba kolem roku 2006. Z takového předpokladu vychází nový pětiletý obchodní plán italského výrobce Iveco na léta 2010 až 2014. Poté, co jej v dubnu přednesl na setkání investorů mateřské skupiny Fiat, s ním na konci června v Turíně generální ředitel Iveco Paolo Monferino seznámil i novináře.

Oživování evropského trhu Paolo Monferino považuje za jeden ze čtyř hlavních pilířů hospodářského rozvoje italského výrobce během nadcházejícího pětiletého období, na jehož konci by podle jeho představ mělo Iveco mírně upevnit svůj tržní podíl ve všech segmentech a současně výrazně zvýšit efektivitu a ziskovost. Paolo Monferino dále plánuje upevňování pozice značky v zemích Latinské Ameriky, posilování podílu autobusů a speciálních vozidel na celkové produkci, ale zejména plné využití obrovského potenciálu výrobní základny společných podniků v Číně i pro export do jiných teritorií.

Loni v černých číslech
Loni tržby italského výrobce klesly z 10,9 na 7,2 miliardy €, provozní zisk se snížil z 838 milionů € (7,7 procenta tržeb) na 105 milionů € (1,5 procenta tržeb). "Prodej klesl na polovinu, ale udrželi jsme se v černých číslech," zdůraznil Paolo Monferino. Společnost za to podle něj vděčí především svému širokému portfoliu produktů. Odbyt autobusů, vozidel střední hmotnostní řady a speciální techniky loni do značné miry nahradil dramatický výpadek prodeje tahačů.
Letos - v prvním roce nového pětiletého plánu - Iveco podle Paola Monferina očekává tržby kolem 8,0 miliardy € a ziskovou marži kolem 3,5 procenta.
Celý pětiletý plán je založen na tom, že trh Evropské unie se bude postupně zotavovat. "Poptávka po dopravě, a tedy i nových vozidlech se bude zvyšovat úměrně růstu HDP a silniční doprava bude v Evropě díky své flexibilitě nadále dominantní," řekl Paolo Monferino. K odbytu nových vozidel podle přispějí i nové, zpřísněné emisní limity.
V rámci ofenzivy klasických produktů v tomto období Iveco v roce 2013 (krátce před tím, než vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6) uvede na trh nové provedení oblíbeného lehkého užitkového modelu Daily. V Číně v roce 2013 představí zcela nový model střední řady. "Evropskou" střední řadu Eurocargo čeká facelift v roce 2014 a na stejný rok Paolo Monferino plánuje i nový model v těžké řadě (Stralis však bude ještě předtím v roce 2012 vybaven motory Euro 6). Zvláště dynamický rozvoj vedení italského výrobce plánuje pro speciální techníku a autobusy s cílem rozšířit sortiment, podstatně zvýšit objem a tedy i efektivitu jejich výroby.
V roce 2014 by mělo Iveco vyrobit 2,5krát více vozidel než loni, vytížit své výrobní kapacity zhruba na 90 procent a současně snížit fixní náklady na 95 procent loňské úrovně. Při plánovaných tržbách kolem 12,1 miliardy € by jeho zisková marže měla přesáhnout 10 procent. Iveco a jeho joint ventures by v posledním roce pětiletého plánu měly dohromady vyrobit 450 milionů vozidel (více než dnes světová jednička Daimler AG).

Výroba ve Vysokém Mýtě má zelenou
Pokud jde o výrobu autobusů v divizi Irisbus, hodlá Iveco podle Paola Monferina postupně zvyšovat výrobu ve Vysokém Mýtě na úkor výrobních závodů ve Francii a ve Španělsku. Za očekávané hlavní inovace do roku 2014 Paolo Monferino označil eliminaci překrývání sortimentu (současnou vlajkovou loď, autokar Magelys, například "downgraduje" i do nižších verzí, které budou postupně nahrazovat autobusy řad Domino a Evadys) a nový částečně nízkopodlažní autobus na bázi modelu Citelis.

Loni poprvé nejvíce vozidel v Číně
Iveco vstoupilo na dynamicky se rozvíjející čínský trh jako jeden z prvních západních výrobců a z této výhody hodlá do budoucna významně těžit. V současné době se prostřednictvím společných podníků podílí již na provozu pěti výrobních závodů, která vyrábějí vozidla ve všech hmotnostních kategoriích a zajišťují tak Ivecu na čínském trhu ve srovnání s ostatními západními automobilkami výsadní postavení. Loni z jejich pásů poprvé v historií sjelo více vozidel než ve zbytku světové sítě Iveco.
V roce 2014 si Iveco hodlá ukousnout značný díl očekávaného trhu 3,29 milionu užitkových vozidel a výrobky z čínských závodů hodlá také exportovat do Afriky, Latinské Ameriky a dalších regionů.

Iveco od ledna součástí Fiat Industrial
Paolo Monferino v Turině oznámil i plán na vyčlenění výroby užitkových a speciálních vozidel z mateřského koncernu Fiat SpA od prvního ledna příštího roku. Novou jednotku Fiat Industrial (PI) bude tvořit přední světový výrobce zemědělské techníky CNH, výrobce užitkových vozidel Iveco a výroba motorů pro nákladní vozidla a lodě z divize Fiat Powertrain. Oddělení aktivit a vytvoření nové autonomnější jednotky by mělo umožnit vznik "strategické platformy pro dosažení pozice předního světového výrobce užitkových vozidel". Akcie nové společnosti budou knihovány na milánské burze.

Datum: 27. 7. 2010 Autor: FARID COMERCIA s.r.o.




LL-C certifikace 9001:20082014 © FARID COMERCIA s.r.o., Hradišťská 167, 294 02 Kněžmost. Všechna práva vyhrazena.